torsdag 23 december 2010

Allmänt gnäll pga tågkaoset

Jag läser att vägminister Catharina Elmsäter-Svärd (moderat naturligtvis) beklagar kaoset på järnvägarna. Jo, hon "beklagar". Men var det inte hon som innan vintern lovade att det skulle bli bättre än förra vintern så det gjorde inget att man skar ner på pengarna till järnvägsunderhåll? Naturligtvis är det en präktig skandal att det fungerar så dåligt som det gör. När extremt väder råder så måste man acceptera att inte allt fungerar som om inget hänt. Men just nu håller hela den svenska järnvägsbranschen på att gräva sin egen grav. Det kommer att ta lång tid att återfå det förtroende som förbrukats.

Det finns tre huvudsakliga skäl till att problemen är så stora.

1/ Det moderna samhället. All teknik är så mycket mer avancerad, samtidigt som vi ställer högre krav. Dörrarna ska vara automatiska. Det ska fällas ut trappsteg så att vi kan kliva av och på utan problem. Allt ska gå fort. Och signalsystem och växlar ska skötas på avstånd med avancerade tekniska system. Detta istället för av personal på plats som kan rätta till fel direkt.

2/ Avregleringsvansinnet. En gång i tiden fanns det SJ, och inget annat. Dom ansvarade för spår, för tågunderhåll, för trafik, för planering osv. På stationerna fanns folk anställda av SJ som kunde gå ut och göra annat än sina ordinarie arbetsuppgifter när något hände. För 10 år sedan splittrades SJ upp i en massa olika företag i en avregleringssjuka. SJ körde persontåg och fick en del av loken. Green Cargo körde godståg och fick en del av loken. Banverket skulle sköta spåren och fick en del av utrustningen. Jernhusen skulle sköta husen. Ett speciellt bolag, SJ Maskindivision skulle sköta underhållet av tågen. Detta såldes till riskkapitalbolaget Ratos och fick namnet EuroMaint Rail. Dom gör bra vinst, men underhållet och service av tågen sker på billigaste vis. (se bloggen Euromaintbloggen). Ännu fler bolag släpptes in. Länstrafikbolag fick ansvar för regionaltrafik. Dom sålde ut trafiken till lägstbjudande. På många håll försvinner stora summor ut i vinster till riskkapitalbolag som vill tjäna en hacka. Vinsten blir viktigare än servicen. Och ingen tar ett övergripande ansvar, alla kan ju skylla problemen på någon annan. Samordning? Det vet ingen vad det handlar om.

3/ Minskade anslag. Under en lång följd av år har Banverket och numera Trafikverket inte fått tillräckligt med pengar för underhåll och investeringar. Socialdemokraterna har en stor skuld i detta, men de borgerliga partierna ska inte skylla på detta. Deras budgetalternativ har innehållit ännu mindre pengar. Och nu har man själva ansvaret i Högeralliansen utan att det blivit bättre på snart 5 år. Anslagen är nu så låga att Trafikverket hotar med att man kommer att tvingas stänga järnvägslinjer och skära ner på underhållet med resultat ännu fler förseningar.

Det är alltså många som bär skulden. Men det finns mycket som kan göras för att förbättra läget. Däremot kommer vi alltid att få acceptera att det inte fungerar tillfredsställande vid extremt väder.

Dessutom är kunskapen uppenbarligen dålig. Jag såg en artikel i Aftonbladet där en chef på Arlanda förklarade skillnaden med att flyget i Sverige (i motsats till ute i Europa) lyckats ganska bra hålla trafiken igång med att SJ subventionerades av Staten i motsats till flyget. Den mannen verkar inte veta vad han talar om. SJ är (tyvärr) ett vinstdrivande företag som inte får några statliga subventioner. Istället har man ett avkastningskrav från Staten att leverera in många sköna miljoner in till skattekistan. Däremot finns det trafik som SJ sköter mot subventioner sedan man lämnat bästa anbudet. Flyget däremot är kraftigt skattesubventionerat. I stort sett alla flygplatser kräver skattemedel från kommuner och landsting eftersom avgifterna som flyget betalar inte täcker kostnaderna. Det är väl inte så många fler flygplatser än Arlanda som klarar sig utan dessa subventioner. Det största flygbolaget, SAS, går hela tiden med förluster som måste täckas med nya skattepengar.

För övrigt ser jag att SVT börjar sopa mattan allt mer med de kommersiella TV-kanalerna. Den senaste mätningen av TV-tittandet visar att medan SVT1 på ett år ökar med 12% (22% i den kommersiellt intressanta gruppen 15-44) så tappar TV4 3% (5% i gruppen 15-44). Ännu mer nedåt går det för TV3 och Kanal 5. Det är först lite udda kanaler som TV8 och Kanal 9 som lyckas prestera små ökningar. Det är tydligt att kvalitet lönar sig och att trams och flams straffar sig. Ett kvalitetspris till svenska folket!

Och därmed är det slut för i dag. Nu ska jag kurera en förkylning som gett mig en ytterst sensuell röst (eller ska vi använda ordet sexig?) Tänk nu alla på att ta det lugnt i julen, både med maten och allra helst med spriten. Jag vidhåller att alkoholdrickande är den värsta uppfinning som gjorts. Den skapar bara misär, våld och elände. Men det finns mycket pengar att tjäna på att människor dricker sig fulla.

Inga kommentarer: