Jag lyssnade på Kaliber på P1 i dag. Dom hade ett inslag om kommuner som köpte färdiglagad och fryst mat till äldreboende osv. Mat som produceras på en plats i landet och sedan fraktas runt hela landet. Det är inte direkt närproducerat..... Leder gör tydligen moderatstyrda Kävlinge som motiverar beslutet att köpa in maten på det här sättet med det moderata standardsvaret - valfrihet. Men ett stort skäl till att det är på det här viset är EU. Kommunerna FÅR helt enkelt inte ställa sådana krav när man gör upphandling. Enligt EU:s heliga princip om fri konkurrens så får kommunerna när dom gör upphandling inte ställa miljökrav på transporterna. Bra tänkt EU! Det var för att lösa världens miljöproblem som vi måste vara med i EU, eller hur var det nu?
För några dagar sedan rapporterade Statens institut för kommunikationsanalys att enligt deras sätt att se det måste bensinpriset fördubblas till 2020. Vår s.k. miljöminister Andreas Carlgren (c) ansåg direkt att det vore en omöjlighet. Jag för min del tror inte att politikerna behöver göra något för att priset ska kunna nå upp dit. Det kommer marknaden att fixa till. Olja och bensin stiger i pris pga minskad tillgång och ökad efterfrågan helt enkelt. Intressant är att när regeringen räknar på samhällslönsamheten för väginvesteringar så räknar man med ett oförändrat bensinpris till 2020 och faktiskt att oljepriset har sjunkit. Det här är rena glädjekalkylerna för att väginvesteringarna ska löna sig. Effekten blir mer pengar till vägbyggen och mindre till järnvägsbyggen. Kanske dags för den s.k. miljöministern att göra om kalkylerna. Ändra inriktning. Bygg mindre vägar och mer järnvägar. För det vet vi av erfarenhet, att om man bygger ut en vägsträcka ökar biltrafiken där, bygger man ut järnvägen och ökar turtätheten så ökar resandet med tågen. Vad är det vi vill?
Än så länge har inga åtgärder hjälpt. Vi fortsätter att köpa allt fler bilar. Vi köper allt större bilar. Utsläppen från vägtrafiken fortsätter att öka. Bilkramarna brukar hänvisa till ökad försäljning av det som kallas miljöbilar. Det förtjänar då att påpekas att det fortfarande bara är en liten del av alla sålda bilar som kallas miljöbilar. De flesta inom den kategorin är etanolbilar. Hur många av dessa etanolbilar tankas sedan med bensin? Men den s.k. miljöbilspremien har ju betalts ut.
Och när vi nu ändå hackar på bilismen så ser jag att Lund har problem. Stan är en av de svenska städer som verkligen satsat på att få bort bilarna från centrum. Man brukar beteckna Lund som cyklisternas paradis. Under tiden 2000-2005 minskade biltrafiken i Lunds centrum. Men sedan dess har den ökat. Inte för att lundaborna kör mer bil, utan för att pendlare från främst Malmö och Kävlinge väljer att ta bilen till Lund. Under tiden 1996-2006 ökade malmöbornas bilkörande med 38%. Det skall påpekas att det är mycket goda förbindelser mellan Malmö och Lund. I rusningstid går det 10 tåg i timmen, och till det kommer bussar. När höjda bensinpriser kommer på tal brukar bilkramarna komma med argumentet att bilen behövs i glesbygden. Men det är inte folk i glesbygden som kör mest bil. Den kommun vars innevånare kör överlägset mest bil är Solna utanför Stockholm. På andra plats kommer Orust utanför Göteborg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar