SVT:s Rapport hade räknat fram att en del riksdagsledamöter far som guttaperkabollar i riksdagens talarstol medan andra troligtvis knappt vet hur man tar sig till den där stolen. Och dom har av den undersökningen dragit slutsatsen att vi har allt för många riksdagsledamöter. Dom hade också kontrollerat den genomsnittliga aktiviteten inom de olika riksdagspartierna. Ett faktum dom glömde att påpeka här var att mindre partier har aktivare ledamöter, medan större partier har mindre aktiva ledamöter. Skälet till det är ganska uppenbar. Ju mindre parti, desto oftare blir man utsedd att representera partiet i en debatt. Ju större parti, desto oftare har redan någon annan sagt det du vill ha sagt. Jag personligen tycker att många ledamöter är något av värde i sig. Ju fler ledamöter som sitter i riksdagen, desto fler svenskar känner verkligen en riksdagsledamot. Det är alltså bra med många ledamöter, inte få.
Enligt en undersökning gjord av Göteborgs universitet är synen på friskolor mer negativ nu än den varit tidigare. Enligt SOM-undersökningen har svensken aldrig varit särdeles förtjust i friskolorna, men nu har stödet minskat efter att ha nått en topp kring 2003-2005. Kanske börjar man inse att det är just i friskolorna som antalet obehöriga lärare är stort.
I USA har en amerikansk ingenjör gripits för spioneri. Något han gjorde på 80-talet, då han bland annat lämnade ut uppgifter om amerikanska kärnvapen, stridsflyg och robotsystem - till Israel! Jag trodde inte att dom behövde spioner för att få ut sådan information. Men straffet lär väl bli symboliskt.
För några dagar sedan berättade jag om varför livsmedelspriserna stiger kraftigt internationellt. Men av ett rent förbiseende missade jag ett skäl. Den ökade användningen av etanol till bilar. Problemet ska inte överdrivas, men till viss del stjäls jordbruksmark som kunde använts för att odla livsmedel och används istället för etanolproduktion. Biobränsle till bilar är en återvändsgränd. Det är inte bara bilavgaserna som är problemet med bilismen. Det är bilismen i sig. Det handlar inte om att byta bränsle som lösning. Det handlar om att göra bränslesnålare bilar, och ännu bättre, avskaffa stora delar av bilismen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar