tisdag 29 april 2008

Högeralliansen för pengar från landsbygden till städerna

Som en fortsättning på gårdagens rader om fastighetsskattefiaskot ser jag i dagens tidning en sammanställning per kommun av hur många som kommer att få ökad skatt med de nya reglerna. Av kommunerna i nordvästra Skåne är det 5 av de 11 kommunerna där mer än 90% av innevånarna får höjd fastighetsskatt nästa år. Efter att Högeralliansen alltså avskaffat denna. I Perstorp får 98% höjd skatt, i Klippan och Örkelljunga 97% och i Bjuv och Svalöv får 92% av fastighetsägarna höjd fastighetsskatt. Av Åstorparna är det bara 81% som drabbas av höjd skatt när skatten avskaffas. De som bor i Båstad och i de större städerna kommer lindrigare undan. Där rör det sig om 16-35% som får höjd skatt. Hela reformen, med namnändringen från fastighetsskatt till kommunal fastighetsavgift är en enda stor resursöverföring från fattiga till rika, från landsbygd till städerna. Men skäms, det gör dom inte!

Återigen har Österrike drabbats av en skandal. Det som hänt i den lilla staden Amstetten är så ofattbart att det egentligen inte går att kommentera. Den som försöker hitta någon företeelse att skylla det på, och sedan lägga skulden på något är ute och reser. Det har pågått så länge, och är så udda att det helt enkelt inte finns någon förklaring. Det går helt enkelt inte att begripa.

Egyptiska säkerhetsstyrkor har upptäckt grävda tunnlar med plaströr för smuggling av olja in i Gaza. Israel som blockerar gränsen mellan Egypten och Gaza är upprörda. Det är ju rent skandalöst att det kommer in bränsle i Gazaremsan när dom nu har bestämt sig för att svälta ihjäl den del av befolkningen som inte kan bombas ihjäl. Usch!

Jag ser att löneökningarna bland de statliga toppdirektörerna förra året låg på i snitt drygt 10%. Jag räknar med att det då också finns resurser till samma höjning för t.ex. sjuksköterskor, bibliotekarier, socionomer osv. För att nu bara ta några grupper som råkar ha akademisk utbildning. Men det är väl en prioriteringsfråga.....

Jag har under dagen i ett ärende försökt få kontakt med en lämplig handläggare på Försäkringskassan. Både genom att försöka bli kopplad direkt till rätt handläggare och genom att försöka få svar via Telefonikundtjänsten. Lönlöst! Jag gjorde bland annat tre olika försökt till Kundtjänsten. Både genom att koppla mig direkt dit och via telefonväxeln. En gång gick det inte alls, utan jag blev uppmanad att ringa senare. Och två gånger bröts samtalet efter en tids väntan. Försäkringskassan gör vad dom kan för att skrämma bort sina försäkrade.

Slutligen ser jag att regeringen fullt ut genomfört sin nya utnämningspolitik. Tre nya landshövdingar har i dag utsetts. Sossen Britt Bohlin Olsson, kristdemokraten Rose-Marie Frebran och Företagarnas förre VD, Gunvor Engström. Dvs, trots allt gnäll och gnöl innan valet så fortsätter man med precis samma principer för utnämningarna. Jag vill tillägga att jag inte är lika kritiskt mot det gamla (och alltså även det nya systemet) som gnällspikarna i den gamla borgerliga oppositionen. De flesta föredettingar som får en dylik utnämning är troligtvis jättelämpliga. Dom har just de förbindelser som krävs!

Inga kommentarer: