torsdag 11 februari 2010

Skattetransparenta Schweiz

Schweiz flagga
Schweiz era som skatteparadis verkar att allt mer närma sig slutet. Jo, jag vet. Det heter inte skatteparadis, det heter "skattetransparenta strukturer" som Marie Reinius på Svenska Riskkapitalföreningen kallar fenomenet (se Sven Tycker den 29 januari). Ordet transparent betyder enligt SAOL genomskinlig. Så det är ju ungefär samma sak, skatten är genomskinlig? Nåja, det låter ju finare med skattetransparent än skatteparadis eller skattesmitare. Hur som helst växer kraven i Schweiz på att landet måste öppna upp bankhemligheterna så att Schweiz anpassar sig till OECD och EU. Nu senast aktualiserat sedan den tyska regeringen beslutat sig för att köpa uppgifter om tusentals tyskar som gömt undan sina pengar på den schweiziska banken Credit Suisse. På den politiska högerkanten i Schweiz är man upprörda och kallar tyskarna hälare, men på den andra politiska sidan kräver man att Schweiz lättar upp banksekretessen. Men skiljelinjen flyttar på sig.

Som jag skrev den 1 december förra året så hade den svenska ordförandeskapet (under ledning av Beatrice Ask) jättebrådis att få igenom nya eftergifter till USA och Pentagon. Alltså godkände man det s.k. Swift-avtalet allra sista dagen av ordförandeskapet. Men det verkar inte ha lyckats. Cecilia Malmström (som har ansvar för frågan inom EU-Kommissionen) har misslyckats med att få igenom avtalet i EU-Parlamentet. Parlamentarikerna gav med stor majoritet tummen ner för att amerikanska myndigheter utan att behöva motivera varför ska kunna få ut all information om banktransaktioner inom EU. Något motsvarande på andra hållet gäller inte. Ett verkligt bakslag för Fredrik Reinfeldt och Cecilia Malmström, inte ens Högeralliansen höll ihop i Parlamentet.

Jag fick nya numret av Sveriges Natur från Naturskyddsföreningen. Och jag kan inte undanhålla följande citat: - "...miljöminister Andreas Carlgren sedan länge dribblar med siffror så att även luttrade spinndoktorer förbluffas. Carlgrens senaste påhitt om genetisk rensning som ursäkt för vargjakten får forskarna att häpna. Därför inte konstigt att miljörörelsens förtroende för miljöministern är på bottennivå. Statsvetarprofessor Lennart Lundqvist konstaterar att Centern befinner sig i ideologisk spagat. Så sant - och Carlgren tycks vigast inom partiet." Och det kan jag skriva under på. fast jag är inte helt övertygad om att Andreas Carlgren är vigast. Jag tycker att Maud "Mauderaten" Olofsson och t.ex. Fredrick "Ulrika" Federley är hårda konkurrenter.

Ukrainas flagga
Ukrainas västvänliga premiärminister Julia Tymosjenko förlorade valet mot den mer ryssvänliga Viktor Janukovytj. Och enligt observatörer gick valet korrekt till. Men Julia vill inte avgå. Hon tycker att Viktor lurat det ukrainska folket med sina vallöften. Det var en ny variant på varför man inte ska erkänna sig förlorad. Och det kan ju i princip alla som förlorar makten skylla på. Jag väntar fortfarande på att man från väst ska uppmana Julia att följa valutslaget. Hade det varit tvärtom hade upprördheten varit stor.

Slutligen kan jag berätta att jag åt årets första äkta hemgjorda hetvägg i dag. Jag fick hembakta släta vetebullar av mamma för ett par dagar sedan så det var lämpligt att fixa till en maffig fyllning och varm mjölk. De mer traditionella fastlagsbullarna (det som vissa kallar semlor) hade premiär i tisdags på fotoklubbens årsmöte. Men det blir nog inte så mycket mer. Den första fastlagsbullen är jättegod, men redan den andra tar emot i slutet och sedan är det inte gott längre.

Inga kommentarer: