Jag såg en uppgift om att det på Försäkringskassans interna Intranät uppgetts att det tydligen beräknades att personalen inom Försäkringskassan under 2009 kommer att minska med 1500 personer. Det är en ljuv framtid! Dagens handläggningstider, som ju enligt Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) är bättre än någonsin, kommer naturligtvis då att bli ännu längre (ja, kortare enligt CHP:s tolkning av verkligheten). Ett av mitt stora problem numera som socialsekreterare som jobbar med försörjningsstöd är alla som tvingas vänta på beslut om bostadsbidrag, bidragsförskott osv. Och som inte kan få kontakt med en handläggare och få någon form av besked. Varken den som söker bidraget eller vi inom socialtjänsten kan komma i kontakt med en ansvarig handläggare.
På den "gamla goda tiden" när jag jobbade på Försäkringskassan istället och det fanns ett lokalt kontor i Åstorp var kontaktvägarna korta. Ett snabbt, enkelt samtal kunde snabbt lösa många problem. För det första var ju handläggningstiderna mycket kortare då (vad än CHP dillar om när hon pratar om kortare handläggningstider än någonsin just nu). Dessutom kunde ärenden påskyndas om detta var enklare för alla parter. I dag har jag som socialsekreterare hela tiden ett antal ärenden där vi tvingas förskottera ersättningar som sökande har rätt till, men där Försäkringskassan inte hinner med.
Men, det är tydligen inte bara Försäkringskassan som tror att tekniken kan ta över den personliga servicen. Arbetsförmedlingen ska tydligen på prov ersätta de personliga handläggarna på småkontor med en webbkamera och en bildskärm. Personalen på AF i Perstorp ska flyttas till Klippan och istället ska det sättas upp just en webbkamera och bildskärm i Perstorp där arbetssökande ska kunna "prata" med en handläggare som tydligen satt uppe i Norrland! Jag tror inte att jag är säker på att jag vill vara med om det samhälle vi håller på att bygga upp.
Men, jag skall inte klaga på all ny teknik som tar över. E-post är t.ex. ett jättebra sätt att kommunicera. Om jag vill framföra något eller frågar något är det jättebehändigt. Jag skriver ner min fråga när jag har tid och skickar. Sedan svarar mottagare när han/hon har tid. Och det "kostar inget". Döm därför om min häpnad när jag noterar att TV-operatören Boxer avskaffat möjligheten att kontakta företaget via e-post. Antingen får man ringa (dom visste i telefonkundtjänsten inte ens om att e-posten avskaffats) eller lägga porto på ett vanligt brev - som besvaras via e-post (från en adress som det inte går att skicka till). Har ni drabbats av hjärnsläpp på Boxer?
Gårdagen tillbringade jag i huvudsak liggande i en säng och mådde pyton. Magknip, frös, illamående och trötthet. Och "tvingades" därför titta en del på TV. Och ett tag undrade jag om illamåendet berodde på magbesvär eller den skit som sändes ut på TV. Hur f-n har dessa kommersiella kanaler mage att sända ut sådan smörja? Jag tar för givet att dom har fått struntprogrammen som gåva. För om dom betalt för dravlet så har dom blivit lurade. Lurade har vi som förväntas titta på smörjan i varje fall blivit. Skäms dom inte alls på TV3, TV4, Kanal 5 osv? Tack, för Sveriges Radios P1-kanal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar