Att slakta de svenska myndigheterna och deras service till medborgarna har varit ett av den Brunblå regeringssörjans huvudmål. Troligtvis har det sitt ursprung i vår moderata statsminister Ulf Kristerssons löfte en gång i tiden.
- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."
Myndigheternas närhet till medborgarna har slaktats. En gång i tiden hade de olika myndigheterna kontor ute i samhället. En utveckling där man gömmer sig i stora centraliserade kontor har pågått länge. Jag jobbade på Försäkringskassan på den tiden det fanns ett kontor i alla kommuner där man kunde få personlig service. Det finns det inte längre. Samma utveckling har andra myndigheter drabbats av.
I början skapades det istället något som hette Statens Servicecenter. Här skulle svenskar kunna få personlig service från olika myndigheter. Allt från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten till Skatteverket. Man fanns inte i alla kommuner, men man hade kontor utspridda över hela landet. Den Brunblå sörjan som styr vårt land har däremot på senare år dragit ner anslagen så kraftigt att den vanligaste nyheten i media om Statens Servicecenter är att man ska lägga ner fler kontor.
Min gissning är att när vårt styre i vårt land härjat färdigt så finns det tre kontor kvar, i Stockholm, Göteborg och Malmö. Där tar man dock inte emot spontanbesök utan bara om man bokar tid en vecka i förväg.
Ungefär som Swedbank håller på med för tillfället. Man har lagt ner kontoren i många kommuner här i Nordvästskåne för spontanbesök. Istället gäller att man måste boka tid för besök, och det gäller bara vissa specifika typer av besök. Dvs att låna pengar för att köpa hus... Skylten i fönstret med "Välkommen in" är ett hån.
Istället hänvisas kunderna till kontoren i Helsingborg eller Ängelholm. Men där har man samtidigt dragit ner öppettiderna så de artiklar jag läst i tidningen har handlat om långa köer utanför banken eftersom man inte kan släppa in hur många som helst åt gången.
Men det är den verkligheten som gäller idag för den som inte kan / vill vara utlämnad till digital service. Vi är inte välkomna. Varken hos banken eller hos de statliga myndigheterna.
En myndighet som slaktats ytterligare är Arbetsförmedlingen. Den service som Arbetsförmedlingen skulle ge till arbetssökande ska istället privatiseras. Det växer upp företag som får pengar av skattebetalarna för att hjälpa arbetssökande som ogräs. Och alla är inte seriösa!

Dagens ETC har granskat en av dessa lycksökare som tjänat mångmiljonbelopp som sedan flyttats utomlands. Privatiseringen av Arbetsförmedlingen har inte skapat bättre service till de arbetssökande (eller arbetsgivarna) men det har kostat pengar för skattebetalarna.
- "Uppriktigt förbannad" är ansvarig minister Mats Perssons kommentar. - "Privatiseringen har gått för långt och det offentliga måste ta tillbaka delar av verksamheten från det privata". Tänk att en minister i den Brunblå sörjan kan vara så uppriktig.
PRIVATISERINGEN HAR GÅTT FÖR LÅNGT är en slutsats som vi kan instämma i. Det gäller inte bara inom Arbetsförmedlingen.
Kanske är det dags att fastslå att statliga myndigheters uppgift är att ge service åt skattebetalarna, inte att ge utrymme för bedragare att tjäna pengar på samhällets skattepengar. Skattepengarna ska användas för att skapa det bästa möjliga samhället för medborgarna. Inte för att göra det möjligt för mer eller mindre seriösa entreprenörer att bli ännu rikare.
Läs.
Mannen har satt i system att driva välfärdsbolag genom målvakter – två miljoner i skattepengar pengar försvann till Kina. - Dagens ETC
Minister Mats Persson efter Dagens ETC:s granskning: «Uppriktigt förbannad». - Dagens ETC
I Landskrona vet människor vad som händer när staten försvinner. - Helsingborgs Dagblad debatt
Statens servicecenter lägger ned kontor i Skåne: «Det här är absolut fel¨. - Skånes Folkblad
Efter SF:s reportage: Riksdagsdebatt om nedläggningen av servicekontoren. - Skånes Folkblad
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar